Bij de Tulpenboom

Bij de Tulpenboom

zondag 10 januari 2016

Goed begin

De scholen zijn de afgelopen week weer begonnen en ook mijn kerstvakantie is nu bijna voorbij.
Het was zó fijn om vrij te zijn! Rust en activiteit wisselden elkaar op een prettige manier af. Ik kon even bijtanken na de drukke periode in de afgelopen maanden op het werk en ik vind het sowieso fijn om aan het eind van het jaar vrij te zijn. De feestdagen brengen, hoe klein we het allemaal ook houden, toch hun drukte mee en ik vind het fijn om ruimte te hebben voor spontane dingen. Die waren er dit keer ook, een bezoekje hier een klusje en verjaardagsfeestje daar. We vonden het dan ook niet erg om oud en nieuw met z'n tweetjes te vieren en genoten van de rust van het even niets hoeven.      

Vorige week zondag wandelden Hans en ik de Kleine Plas rond die vlak naast ons volkstuincomplex ligt. Lekker even naar buiten. Daarna gingen we naar de tuin waar ik genoot van een kop thee in onze hut. Ik plukte de eerste "oogst" van dit jaar: bloeiende blauwe druifjes.



Maandag ging ik zomaar alleen op pad, om te tekenen in het tuinhuis van Nathalie Roovers van coachings- en organisatie-adviesbureau De Veroovering in Ravenstein bij Oss, http://www.deveroovering.nl/. Michelle leerde Nathalie kennen in haar studietijd. Ze volgde een workshop bij haar die indruk op haar maakte en waar ze veel aan heeft gehad. 
Naast haar coaching- en advieswerk verhuurt Nathalie haar tuinhuis aan mensen die rustig ergens aan willen werken of juist even willen ontspannen. Het was heerlijk om daar even in alle rust te kunnen tekenen. Ik heb nooit alleen gewoond en vind dat ook prima maar ik moet zeggen dat het heel luxe voelde om zomaar uren achtereen te kunnen tekenen en te doen wat er in me op kwam. Voor herhaling vatbaar wat mij betreft! Ik hoefde ook niet te koken want had ingrediënten voor een maaltijdsalade bij me en haalde de volgende dag een smakelijke pizza bij de plaatselijke traiteur. 's Ochtends stond er een ontbijtje voor mij klaar van vers gebakken speltbrood, boter en verse eitjes, wat een verwennerij allemaal!  

Het tuinhuis van De Veroovering




Mijn werkplek



Ik kon uren bladeren in meegebrachte kunstboeken (Mondriaan langs de Amstel en Tekeningen van Van Gogh) en ongestoord allerlei materialen en technieken uitproberen. Het resultaat:


Kasteel De Haar met inktpen en wit potlood op grijs papier


Houtskooltekening


Tekening in Oost Indische inkt en water met penseel


Ravenstein is een mooi stadje in de gemeente Oss, gelegen aan de Maas. Het is een stadje waar je als kind zou willen opgroeien: veilig en overzichtelijk met mooie, oude huizen, waarin  mensen wonen die elkaar kennen; met een bakker, een slager en een groenteman die allerlei lekkers verkopen; genoeg speelruimte in ruime parken (soms met kinderboerderijdieren); met een molen, een station en een rivier waar Sinterklaas 's winters met de stoomboot aankomt.  


Ravenstein











Wandelen op de dijk langs de Maas.


De dieren bij het tuinhuis. 






Woensdag vertrok ik al vrij vroeg uit Ravenstein en zei tegen Nathalie dat ik graag een keer terug kom naar het tuinhuis. Ik ging vroeg naar mijn moeder die een staaroperatie moest ondergaan en wilde niet te laat komen. Wat heeft ze tegen deze operatie opgezien! Ik kan dat goed begrijpen en ik ben daarom blij dat het haar zo is meegevallen. Na een paar keer druppelen en veel wachten was de operatie binnen een minuut of 10 klaar. De volgende dag zag mijn moeder al veel scherper dan voorheen, zelfs zonder bril. Wat geweldig! Hopelijk lukt het tweede oog, dat deze maand ook nog moet, net zo goed.

Vrijdag ging ik weer naar tekenen. Dat was alweer even geleden dus het was leuk om de mensen van ons groepje weer te zien. 's Ochtends moesten we bij Joost een onderschildering maken van een tafereel van bruine zakken op een blauw doek. Dit moest met olieverf op een vooraf geschilderde ondergrond van acrylverf op olieverfpapier. Dat was weer knap lastig!   




Er scheen een flauw zonnetje en dus moesten we 's middags bij Jim een buitentekening maken met penseel op aquarelpapier met inkt en water. De inkt en het water waaiden onze bakjes uit en we hadden blauwe vingers van de kou! Leuk was het wel en door deze techniek ben je gedwongen snel te werken, zonder in de verleiding te komen om allerlei details te tekenen. Gelukkig gingen we binnen verder. 


Na de tekenlessen ging ik met de tram naar het eindpunt in Osdorp. Daar werd ik door mijn vriendin opgehaald om te gaan eten bij haar zus die daar vlakbij woont. Wat een mooi huis en een fijne plek, zo landelijk gelegen en toch dichtbij de stad! Ze had lekker voor ons gekookt en we kletsten gezellig aan tafel. Na het eten gingen we richting Carré voor een nieuwjaarsconcert waarvoor we kaartjes gewonnen hadden via de Bankgiroloterij. Ik was nog niet eerder in Carré geweest dus dat vond ik op zich al een belevenis. Op het programma stonden het grote orkest onder leiding van Dominic Seldis, die bekend is als jurylid bij het muziekprogramma Maestro, Guus Meeuwis die het programma presenteerde, Ilse de Lange en de andere Common Linnets, gastdirigent en Maestro-winnaar Carlo Boszhard en het damestrio Ogene. Deze laatste groep kende ik nog niet maar ze waren werkelijk zoetgevooisd. 

Ik stelde me, ondanks de illustere artiesten niet al teveel voor van dit gratis concert maar het was prima en we hadden een erg leuke avond! Ontroerend vond ik het optreden van de vaste begeleider van Toon Hermans, die Guus Meeuwis begeleidde bij het zingen van liedjes van Toon. Dat deed Guus erg goed trouwens en de oude man speelde de sterren van de hemel, terwijl hij toch met ondersteuning het toneel moest verlaten. Het moet heel wat voor hem betekend hebben om weer in Carré te staan om de hem zo bekende liedjes te spelen. Hij ontving dan ook een daverend applaus. Ook ontroerde mij de vertolking van het mooie Time in a Bottle van Jim Croce door Guus en Ilse. We hadden een heerlijke avond die we afsloten met een hapje en drankje bij de eersteklas wachtkamer op het Centraal Station waar nu een mooi grand café is. Om 23.00 uur moesten we ons naar buiten haasten wegens de onverbiddelijke sluiting maar dat mocht de pret niet drukken. 
         



Guus Meeuwis


De Common Linnets


Grand Café De eerste klas

Gisteren waren we bij vrienden in Almere. Ze maken een lastige, onzekere tijd door vanwege een arbeidsconflict waarbij van de kant van de werkgever onevenredig hoog wordt ingezet en erg op de man gespeeld wordt. Naar is dat. Toch zijn ze ongebroken, ondanks de voortdurende onzekerheid. Knap hoor! 
We zijn nog even naar het bezoekerscentrum bij de Oostvaardersplassen geweest en daar willen we bij beter weer zeker nog eens heen. Wat prachtig is het daar, midden in het decor van de film "De nieuwe wildernis". We zagen een buizerd, tientallen konikpaarden, ik denk wel honderden edelherten en allerlei soorten eenden en andere watervogels. Het uitzicht is erg mooi en wijds.   ttp://www.staatsbosbeheer.nl/natuurgebieden/oostvaardersplassen

Nu is het tijd om te gaan slapen. Morgen wacht weer een nieuwe werkdag.

3 opmerkingen:

  1. Wauw, wat een doenigheid! De kat is prachtig!
    Heeft Hans het ook naar zijn zin gehad?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw, wat een doenigheid! De kat is prachtig!
    Heeft Hans het ook naar zijn zin gehad?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nou he Vlasje? Lekker bezig geweest inderdaad. Leuk dat je de kat mooi vindt! Hans vermaakte zich intussen uitstekend hoor!

    BeantwoordenVerwijderen