Bij de Tulpenboom

Bij de Tulpenboom

zaterdag 2 januari 2016

Wens voor 2016


Jaap Weijand, Vroege sneeuw bij het Oude Hof, 1919 

Bron: website Singermuseum Laren http://www.singerlaren.nl/nl/museum

Wat zou ik iedereen in het nieuwe jaar naast gezondheid, (naasten)liefde en geluk willen toewensen? Een lastige vraag maar ik denk dat ik eruit ben.

Ik wens ons vooral ook onbevangenheid toe, het vermogen om onbevooroordeeld, ongedwongen en levenslustig het leven te leven. Vrij, zonder dat het anderen, onze leefomgeving en ons zelf schaadt. Ieder bewandelt daarvoor zijn of haar eigen weg met -hopelijk- een goed werkend kompas op zak.
        

DE REISKAMERAAD 

Op een onaards uur vertrokken,  
wars van alles, zonder reisplan,  
elke overlegging mijdend  
en mij weidend in mijn vrijheid  
bij het dansen van de draden,  
weet ik feestelijk in mijn jaszak  
het kompas, dat onder Arkel  
ik als kind eens op een morgen  
heb gevonden in de wegberm. 
Dat mijn trots was, dat het nog is,  
dat ik Boreas gedoopt heb.  
Waaraan nooit iets gemankeerd heeft.  
Of ik zuidwaarts ga of zigzag,  
onomkoopbaar, onverbiddelijk  
richt zich de magneetnaald noordwaarts.  
Eindelijk reizen wij weer samen,  
twee die bij elkander horen,  
twee die aan elkaar gewaagd zijn. 


1980                         Ida Gerhardt 

(uit: Verzamelde gedichten II. Amsterdam: Athenaeum-Polak & Van Gennep, 1992) 

2 opmerkingen:

  1. Wauw! Prachtig gezegd en een heel mooi gedicht! Het is een wederkerig gevoel! Was het maar algemeen aanvaard.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. idd, helemaal eens Vlasje! Dit gedicht raakte mij ook direct.

    BeantwoordenVerwijderen