Bij de Tulpenboom

Bij de Tulpenboom

zaterdag 18 juni 2016

Elzas II (Ecomusee)

Na de mooie dorpjes langs de wijnroute te hebben bezocht, gingen we de dag daarna richting Mulhouse. Het weer was flink opgeknapt met veel zon, prima dus voor een dagje openluchtmuseum. Even voor Mulhouse ligt Ungersheim, daar vind je het Ecomusée d Alsace (http://www.tourisme-alsace.com/nl/269003958-Ecomusee-dAlsace-Alsace-Heritage-Museum.html).

Hier zijn oude boerenwoningen, winkeltjes en een school uit verschillende dorpjes die zijn afgebroken en steen voor steen weer zijn opgebouwd. Er worden nog steeds nieuwe huisjes bij geplaatst. We zagen er een paar die nog uit elkaar lagen en waarvan de onderdelen heel precies voorzien waren van nummers. Een hele puzzel toch nog om alles weer op te bouwen.

Er zijn op veel daken rekken voor ooievaarsnesten geplaatst. Die worden daarvoor ook dankbaar gebruikt. In bijna ieder nest waren wel jongen te zien en boven ons cirkelden steeds tientallen ooievaars, een prachtig gezicht! Het was vredigheid alom die dag, alsof we met een tijdmachine beland waren aan het begin van de 20e eeuw!



"La Montagne" van Jean Ferrat, voor de sfeer. Dit nummer kwam vaak voorbij als ik thuis op m'n kamertje de "Vive la France-elpees" op had staan. Ik was toen al verzot op Frankrijk en al ben ik er ook jaren niet geweest, die liefde is eigenlijk nooit over gegaan.

Dit zijn natuurlijk belachelijk veel foto's maar ik hou vooral erg van die oude Franse sfeer en kon hier zó mijn hart ophalen. Hans vond het ook prachtig, vooral ook omdat er overal dieren waren, ezels, varkens, koeien, ganzen en natuurlijk de talloze ooievaars.  Er komt vast nog wel een deel III van de Elzas, daar waarschuw ik maar vast voor.  Goed dat we maar een week weg waren anders had m'n Iphone de foto's niet aan gekund;)



Hans en ik bij de kapper en klik!

Ik wou nog een permanentje nemen maar nee, toch maar niet gewaagd met dit apparaat....

















































Ze ruiken zo heerlijk, die boeren jasmijnbloemen. Doen me denken aan m'n oma die ook een jasmijnstruik in de tuin had en een witte sering die ook zo'n heerlijke ouderwetse bloemengeur heeft.










































































7 opmerkingen:

  1. Onmatig genoten, zo te zien? Alles is daar museaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zeg dat Vlasje, het was een heerlijke dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi. Krijg zin om mijn valies te pakken.
    Bernadette

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zou ik zeker eens doen Bernadette, het is een fijne vakantiebestemming!

      Verwijderen
  4. Stuk voor stuk foto's om van te genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen