Bij de Tulpenboom

Bij de Tulpenboom

woensdag 12 oktober 2016

Goede spullen 3

Het is "even" geleden maar twee keer eerder schreef ik onder het label Goede spullen over dat ik graag goede, handige producten koop die hun geld waard zijn omdat ik zo ontzettend baal van miskopen. Ook in het kader van duurzamer en lichter leven is het goed om even na te denken over een aankoop. Soms zijn goede spullen ook helemaal niet duur en dat vind ik natuurlijk helemaal leuk. De spullen die ik nu in het zonnetje wil zetten zijn spullen die we al een jaar of twintig hebben. Als iets zo lang meegaat zonder problemen, dan mag je toch wel stellen dat het goed is! Ik heb geen aandelen of inkomsten door het aanprijzen hiervan hoor! Het is puur dat ik er op basis van eigen ervaring al jaren tevreden mee ben. Het gaat om de vloerbedekking op onze trap en de pepermolen die ik vrijwel dagelijks gebruik.

Aan vloerbedekking kun je je arm kopen: steeds een nieuw kleurtje of weer een zoveelste goedkoop/duurkoop-aanschaf. Toen wij in dit huis kwamen wonen kochten we bij de lokale vloerbedekkingwinkel (die er nu al niet meer is), tapijt van het merk Lano Corindo voor op de trappen. Het is een beetje saai maar wel oer en oersterk en te koop in een behoorlijk aantal kleuren. Wij kozen voor grijs/groen gemeleerd. Gemeleerd is prima, je ziet er niet van alles op. Door de korte lusjes gaat er ook niet van alles tussen zitten, ideaal!
https://www.google.nl/search?q=tapijt+corindo&espv=2&biw=1280&bih=884&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiG9pTy2dTPAhVrK8AKHfpCD6gQ_AUIBigB 

Het tapijt ligt hier nu bijna twintig jaar en ziet er nog heel fatsoenlijk uit vinnik. Het mag van mij nog jaren blijven liggen!




Onze pepermolen gaat al minstens evenlang mee. We kochten hem ooit op vakantie in Duitsland, in Trier weet ik nog, vandaar dat er  "Bunter Pfeffer"op staat (gek dat je wel onthoudt waar je zoiets kocht en belangrijke dingen soms niet...). Hij kostte toen iets van 50 DM, wat ik toen wel veel vond maar achteraf is dat een prima prijs. Ik keek even op de website van WMF en zag dat de uitvoering met de tijd is mee gegaan en de prijs ook ;), zie pepermolen wmf. Wat nog wel hetzelfde is, is dat het maalwerk binnenin van keramiek is. Dat werkt perpect: het is makkelijk te verstellen (wat ik trouwens zelf nooit doe) en de peper is nooit veel te grof, wat je met een molentje uit de supermarkt nog wel eens hebt. Of dat het maalwerk vastloopt of de hele dop eraf vliegt, inclusief de korrels. Dat heb ik op vakantie wel eens gehad, heel irritant is dat. Ook vind ik makkelijk dat het pepergruis in de dop achterblijft en niet in het keukenkastje. Verder is het apparaatje makkelijk schoon te maken, van buiten met een sopje en van binnen even een keukenpapiertje erlangs halen.



Genoeg goede spullen voor nu, tijd voor een herfstplaatje: stoofperen en appels van eigen tuin (die natuurlijk gewoon in een doos in de schuur lagen en geschild werden in de grijze, plastic bovenkant van de aardappelbak;)). Dat vind ik nog steeds zo bijzonder, dat we zomaar appels van onze eigen bomen kunnen plukken.../ Kennelijk ben ik nog steeds het stadskind dat fruit vooral kent uit de winkel.




Mooie roodstovende Gieser Wildemannen, heerlijk!



Ook mooi: de paarse bolletjesplant liriope muscari, die wil ik ook planten op de volkstuin. Deze staat al een paar jaar in een pot. Misschien kan ik hem van het voorjaar delen en daar planten met wat mest. Ik heb er veel zin in om allerlei tuinplannen te maken voor het voorjaar. Het wordt nog druk in het nieuwe kasje!

6 opmerkingen:

  1. Blij zijn met wat is, voelt zo goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kwaliteit verdient zichzelf terug, altijd!
    Mooie plaatjes Mirjam!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar ben ik door schade en schande achter gekomen Trees en thx!

      Verwijderen
  3. Een tijdje geleden heb je zo eens de sokjes van de Hema aangeprezen. Daar wil ik je nog voor bedanken: ik kende ze nog niet, maar sindsdien zijn ze bij mij favoriet !
    Groet, Greetje54

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, fijn zijn die hè Greetje? Bij ons zijn het ook de favoriete sokken!

      Verwijderen